Pazarlama mal ve hizmeti işletmeden başlayıp tüketiciyle yada kullanıcıyla buluşturan organizasyon bütünüdür. Dijital pazarlama ise insanlardaki alışveriş yapma veya hizmet alma dürtüsünü dijital teknolojileri kullanarak harekete geçirmesini sağlayan çok yönlü bir iletişim sürecidir. Türkiye nüfusunun %50’si aktif bir şekilde İnternet kullanıcısı olduğuna göre güncel pazarlama teknikleri değişkenlik gösteriyor. Kısacası dijital pazarlamaya gerekli bütçeyi ayırmayan büyük ve orta ölçekli firmaların, satış konusunda rekabette olduğu rakiplerinden geriye düşeceği öngörülüyor.
Kullanım Alanları Nelerdir?
İnternette her ortamda ve her yapılacak işlemde Dijital Pazarlama kullanılabilir. Örnek olarak :
- Sosyal Medya
- E-Ticaret Siteleri
- E-Kitap Siteleri
- Arama Motorları
- Kurumsal Web Siteleri
- Blog Siteleri
- Video Görüntüleme Siteleri
- Online Mobil Oyunlar
- Online Bilgisayar Oyunları gibi listeyi daha fazla uzatabiliriz ancak anlaşılacağı gibi İnternet erişiminin olabileceği her yerde Dijital Pazarlama uygulanabilir.
Çeşitleri Nelerdir?
- İçerik Pazarlama (Content Marketing) : Web sitesi , blog yada içerik pazarlamasına uygun alanlarda satış odaklı düşünülmeden sadık müşteri edinmek adına yapılan içerik üretimi ve yayınlanmasıdır. Sonuçları uzun vadede olan fakat dönüşüm ve ikna sürecinde bilinirliliğinizi artırımından dolayı olumlu katkıları olacaktır.
- E-posta Pazarlaması – (E-mail Marketing) : Dijital pazarlama çeşitlerinden en eski olan ve halen kullanılan bir yöntemdir. E-mail üyelikleri için sosyal medya ve arama motoru reklam türleri kullanılmaktadır. Diğer pazarlama çeşitlerine göre daha az maliyetle çok fazla emek harcamadan yapılabilir.
- Sosyal Medya Pazarlaması (Social Media Marketing) : Sosyal Medya kanallarını (Facebook, İnstagram, Twitter, Linkedin, Pinterest) kullanarak yaptığımız tüm reklam ve pazarlama aktiviteleridir. Buralarda yapılan ücretli yada ücretsiz reklam çalışmaları potansiyel müşterilerinizle organik bağ kurmanızı sağlar. Bu sayede paha biçilmez bir pazarlama mecrası ve çok verimli geri dönüşler alınabilir.
- Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) : Dijital Pazarlama çeşitlerinden en çok uğraşılan ve geri dönüşleri yüksek olan bir yöntemdir. Bu yöntem arama motorlarında anahtar kelimeler ile (Google, Yandex, Bing) en üst sıralarda yer alabilmek adına yapılan çalışmalardır.
- Arama Motoru Pazarlaması (SEM) : Sitemizin arama motorlarında en üstte yer bulabilmesi için reklam verilmek suretiyle yapılan çalışmalardır. Türkiye’de dijital pazarlama süreçlerinde ayrılan reklam bütçesinin %50’sinden fazlası SEM’de kullanılmaktadır. İstenilen miktarda bütçe ile reklam kampanyalarına başlanır.
- Viral Pazarlama (Viral Marketing) : Viral dijital ortamda herhangi bir konunun popülerleşmesi ve belirli kategorilerde herkesin o konudan bahsetmesidir. Özellikle Video ortamında yapılan çalışmaların viral olma olasılığı çok yüksektir. Viralde amaç insanlar , okuduğu yazı veya izlediği videoyu beğenip çevresiyle paylaşmasıdır. Gerçekleştirme olasılığı en zor fakat en ses getirebilecek pazarlama çeşididir.
Dijital Pazarlama Tercih Sebebi Nedir?
Eskiden kullanılan Geleneksel Pazarlama araçlarında (TV, Radyo, Gazete vb.) harcanılan para ve bu reklamlardan alınan geri dönüşüm ölçülemiyordu. Fakat günümüzde Dijital Pazarlama yöntemleriyle harcanılan paranın dönüşlerini ölçebiliyoruz. Bu şekilde yatırımların doğru kanallarda ve daha verimli reklamlara aktarılması sağlanabiliyor.
“Zenith, 2017’de mobil reklamcılık için küresel harcamaların 107 milyar dolar olduğunu ve toplam İnternet reklamı harcamalarının% 53’ünü ve toplam reklamcılık harcamalarının% 20’sini oluşturduğunu tahmin ediyor.
Zenith, mobil reklamcılığın 2020 yılında İnternet reklam harcamalarının% 66’sını ve tüm reklam harcamalarının% 29’unu oluşturacağını öngörüyor.
Analiz, masaüstü ve mobil reklamcılıkta birleştirilmiş harcamaların zaten televizyon reklamı harcamalarını aştığını gösteriyor.”
Dijital pazarlama tercih sebeplerinden bir diğeri gazete, televizyon ve radyo gibi reklam verilen araçların pahalı olması ve insanlar tarafından izlenme ve takibinin hızla düşmesidir. Online pazarlama araçlarıyla uygun fiyatlara reklam ve tanıtım yapılabilmesi ayrıca ulaşılabilen potansiyel müşteri sayısının artması sektörün bu yeni Pazarlama yöntemini tercih etmesine sebep olmuştur.
Geleneksel reklam araçlarıyla (Televizyon, Radyo, Gazete vb.) insanların davranışlarını ölçmek yada demografik yapılarını bilmek imkansızdı. Fakat Dijital pazarlamayla birlikte potansiyel müşterilerimizin ekonomik, yaş, cinsiyet vb. gibi özelliklerini biliyor ve bu bilgilerle doğru hedefleme yaparak verilen reklamlardan olumlu dönüşler alabiliyoruz.
Ersin ERTENCAN
Web Tasarım – Dijital Pazarlama Uzmanı